عالمی خبریں

مسلمان صیہونیت سے نفرت کرتے ہیں یہودیت سے نہیں

اسرائیل میں گزشتہ ایک ماہ سے جاری تنازعے کو عالمی سطح پر ایک نیا حامی مل گیا ہے یعنی کہ دائیں بازو کے ہندو قوم پرست۔ اگرچہ ان میں سے اکثر افراد کو اس بات کا کوئی اندازہ نہیں ہے کہ اسرائیل میں جنگ کی اصل وجہ کیا ہے لیکن وہ پھر بھی مسلمانوں کی فلسطینیوں کی حمایت کی مذمت کرتے ہیں۔ کیونکہ وہ صہیونیت اور یہودیت میں فرق نہیں کرپاتے ہیں۔

A display of crossed Israeli and Palestinian flags with the word for peace in both Arabic (Salaam) and Hebrew (Shalom). Photo: I, Makaristos/Wikimedia Commons Illustration: The Wire

A display of crossed Israeli and Palestinian flags with the word for peace in both Arabic (Salaam) and Hebrew (Shalom). Photo: I, Makaristos/Wikimedia Commons Illustration: The Wire

حالیہ مسلم مخالف جذبات، جن کا اظہار زیادہ تر دائیں بازو کے نظریے کے پیروکاروں کی جانب سے عالمی سطح پر مختلف سوشل میڈیا پلیٹ فارمز پر کیا جارہا ہے، اور بعض صورتوں میں ہندوستان میں دائیں بازو کے ہندوتوا حامی افراد کی جانب سے بھی مجموعی طور پر جن مسلم مخالف جذبات  کا اظہار کیا جارہا ہے وہ اس سوچ کو قوی بناتے ہیں کہ دائیں بازو کے یہ افراد  اس پورے قضیے کی اصل وجہ سے لاعلم ہیں اور وہ صرف اپنے ہندومسلمان نظریے سے اس پورے مسئلے کو دیکھتے ہیں اور اسی وجہ سے مسلم مخالف جذبات کا اظہار کرتے ہیں۔ایسے افراد میں سے اور اکثر ہمارے اپنے لوگوں میں بھی یہ پوری طریقے سے اس لاعلمی کا بھی اظہار کرتا ہے کہ وہ یہ سمجھنے سے قاصر ہیں کہ آیا ہندوستانی مسلمان صہیونیت سے نفرت کرتے ہیں یا یہودیت سے۔

واضح رہے کہ مسلمان خواہ ہندوستان میں ہوں یا کسی اور ملک میں وہ یہودیت کے نہیں بلکہ صیہونیت کے خلاف ہیں اور دونوں میں فرق کافی بڑا ہے۔ مسلمان یہودیت کے خلاف نہیں ہو سکتے، جیسا کہ اسلام کی طرح، یہودیت بھی کتاب کا مذہب ہے، اور اس کے بانی بھی اسلامی الہیات کے سرپرست ہیں۔

اس وجہ سے  ان غلط بیانیوں اور تاویلات کو رد کرنے کے لیے ضروری ہو جاتا ہے کہ یہ واضح ہو کہ صیہونیت کا یہ تصور کیسے تیار ہوا اور پوری دنیا میں صیہونی تحریک کے پھیلنے سے پہلے عرب مسلمانوں اور عرب یہودیوں کے تعلقات کیا تھے اور وہ کس طرح اس قابل تھے۔ یہود دشمنی کی پوری عمارت تعمیر کرنا، جس پر صیہونیت کی مخالفت کرنے والوں کے خلاف لیبل لگا ہوا ہے۔

اس سے پہلے اسرائیل کی موجودہ آبادی کی صورتحال کو سمجھنے میں مدد ملے گی۔ واشنگٹن میں قائم پیو ریسرچ سینٹر کی جانب سے 2015 میں کیے گئے ایک سروے کے مطابق یہودی اسرائیل کی آبادی کا 81 فیصد، مسلمان 14 فیصد، عیسائی اور ڈروز دونوں 2 فیصد ہیں اور 1 فیصد خود کو ملحد قرار دیتے ہیں۔

لیکن عرب مسلمانوں کی اتنی بڑی آبادی کے باوجود، عرب سیاسی جماعتوں نے برسوں سے اسرائیل کی حکومت میں نمائندگی حاصل کرنے کے لیے طویل جدوجہد کی، کسی کے سیاسی حقوق سے مکمل انکار، اس کے علاوہ بہت سے عربوں نے دائیں بازو کے یہودیوں کی قیادت پر خطرے کا اظہار کیا ہے۔ موجودہ وزیر اعظم بینجمن نیتن یاہو سمیت سیاست دان۔

مانچسٹر یونیورسٹی کے ایک یہودی ماہر تعلیم موشے بہار) نے 2021 میں نوٹری ڈیم یونیورسٹی میں پیش کیے گئے اپنے مقالے میں اس سوال کا جواب دیا؛ کیا عرب یہودی ہو سکتے ہیں؟ وہ اثبات میں جواب دیتے ہیں اور بیسویں صدی کے اوائل سے لے کر اب تک کے عرب شناخت کے معنی تاریخی طور پر تلاش کرتے ہوئے اپنے موقف کی تائید کرتے ہیں۔ اس نے مزید دعویٰ کیا کہ اس سے پہلے عرب شناخت کے تاریخی حوالوں میں سیاسی دائرے کی قدر نہیں کی جاتی رہی ہے اور اس کے مضمون میں عرب شناخت کی اس خصوصیت کو سامنے لانے کا نتیجہ دکھایا گیا ہے۔

موشے  ان وسیع تر سوالات پر بھی غور کرتے ہیں کہ عرب شناخت بذات خود کس چیز پر مشتمل ہے اور خود اور دوسرے کی تعریف کرنے کا عمل بھی۔ انہوں نے اس مضمون کا اختتام فلسطینی اور عرب دانشوروں، ماہرین تعلیم اور صحافیوں کے ذریعے بین الاقوامی ہیومن رائٹس ایسوسی ایشن کی یہود دشمنی کی تعریف کی مخالفت کے بیان کی حدود پر غور کرتے ہوئے کیا۔ موشے نے استدلال کیا کہ اس بیان میں عرب یہودیوں کو شامل کرنے میں ناکامی اس مسئلہ پر قابو پانے کے بجائے اسے مزید پیچیدہ کرتی ہے جس کے تحت اسرائیل- فلسطین تنازعہ شروع کیا گیا ہے۔

عرب یہودیوں کے سوال کو مزید سمجھنے کے لیے، ہمیں صیہونیت کی ابتداء کی طرف واپس جانا پڑے گا، جس کی وضاحت لیورا ہالپرین نے اپنے مضمون اوریجنز اینڈ ایوولوشن آف صیہونیت میں کی ہے، جو ستمبر 2015 میں فلاڈیلفیا-یو ایس میں فارن پالیسی ریسرچ انسٹی ٹیوٹ نے شائع کیا تھا۔

لیورا کا مزید خیال ہے کہ صیہونیت یہودی قوم پرستی کی ہی ایک قسم ہے۔ بلکہ درست طور پر یہ دعویٰ کرتا ہے کہ یہودی ایک ایسی قوم ہیں جس کی بقا، جسمانی اور ثقافتی دونوں طرح سے، اسرائیل کی سرزمین میں یہودیوں کے آبائی گھر میں واپسی کی ضرورت ہے۔ 1948 سے پہلے کی صیہونیت ایک قوم پرست تحریک سے زیادہ تھی: یہ یہودی لوگوں کو دوبارہ بنانے کا ایک انقلابی منصوبہ تھا۔

لیورا نے مزید کہا کہ صیہونیت یہودی قوم پرستی کی ایک شکل ہے جو کہ یہودیوں کو ایک قوم قرار دیتی ہے اور اس شناخت کی بنیاد پر یہودیوں کو قومی حقوق ملنے چاہیے۔ جو چیز صیہونیت کو یہودی قوم پرستی کی دوسری شکلوں سے مختلف کرتی ہے وہ یہ ہے کہ صہیونیوں نے ایک مختصر عرصے کی غیر یقینی صورتحال اور متبادل تجاویز کے بعد یہ خیال کیا کہ ان حقوق یا خودمختاری کا مقام اسرائیل کی سرزمین میں ہونا چاہیے، جسے مذہبی یہودی روایات کی بنیاد پر یہودیوں کی قدیم اور حتمی وطن تصور کرتی ہے۔

درحقیقت، عالمی سطح پر صہیونی تحریک کی بنیاد رکھنے والا شخص تھیوڈور ہرزل (1860-1904) تھا، جو آسٹرو- ہنگری نژاد یہودی صحافی اور سیاسی کارکن تھے۔ ہرزل کی صیہونیت تھیوری عملاً خالصتاً سیاسی تھی: یہودی بحیثیت قوم ایک نئی ثقافت، زبان، یا مسیحی دور کا تصور، لیکن صرف ان کی اپنی ایک قومی سیاست، جس کی تخلیق خود یہودیوں کے لیے اور پورے یورپ کے لیے یہود دشمنی کا مسئلہ حل کر دے گی، جیسا کہ اس کی کتاب میں بیان کیا گیا ہے۔

بنیادی طور پر، صیہونیت کی ابتدا عوامل کے سنگم سے ہوئی: مشرقی یورپی یہودیوں پر جسمانی ایذا رسانی، مغرب میں یہودیوں کا الحاق، اور ایک عبرانی ثقافتی احیاء جس نے روایتی یہودی مذہبیت کو مسترد یا تبدیل کیا۔ 1800 کی دہائی کے آخر میں، صیہونیت کے پہلے پیروکار روسی پیلے آف سیٹلمنٹ اور رومانیہ میں مرتکز تھے، لیکن تھیوڈور ہرزل کی متحرک قیادت میں، صیہونیت نے خود کو ایک عالمی سیاسی تحریک کے طور پر قائم کیا۔

لورا مزید کہتی ہیں کہ اگرچہ صیہونیت کے پاس ایک خاص منطق ہے جو اس کے ارد گرد کے واقعات سے ابھرتی ہے، لیکن تمام یہودی اس منطق کو قبول نہیں کرتے اور حقیقت میں یہودیوں کی اکثریت نے ابتدا میں ایسا نہیں کیا۔ ان کی مخالفت کئی سمتوں سے شروع ہوئی۔ یہودی لبرل، جو یہودی انضمام کے خیال پر کاربند تھے، نے سوچا کہ صیہونیت، یہود دشمنی کی مستقل مزاجی کو تسلیم کرنے سے، بدلے میں مزید یہود دشمنی کا باعث بنے گی۔

آرتھوڈوکس یہودیوں کا خیال تھا کہ یہودیوں کو قدیم زمانے میں ان کے گناہوں کی وجہ سے جلاوطن کیا گیا تھا اور وہ صرف خدا کی مرضی اور مسیحی دور میں واپس آئیں گے۔ ان کا خیال تھا کہ فلسطین میں اجتماعی طور پر واپسی کے لیے اقدام کرنا بدعت سے کم نہیں۔ یہ مذہبی مخالفت بدل جائے گی کیونکہ صیہونیت کے سیاسی مذہبی سلسلے ابھریں گے، لیکن یہ یاد رکھنا ضروری ہے کہ آرتھوڈوکس ابتدا میں صیہونیت کے شدید مخالف تھے۔

اگر ہم 1917 کے بعد کے واقعات اور خاص طور پر 1948 کے بعد کے واقعات کا سنجیدگی سے مطالعہ کریں تو ہم یہ سمجھنے میں کامیاب ہو جائیں گے کہ یہودی-مسلمان/اسلام تعلقات سیاسی طور پر کبھی بھی ایک تکلیف دہ نقطہ نہیں تھے، لیکن 1948 کے بعد صہیونی تحریک اپنے خیموں کو پھیلانے میں کامیاب رہی۔ سابقہ نوآبادیاتی طاقتوں یعنی یو کے اور سپر پاور یعنی یو ایس اے کی مدد۔

ایک منصوبہ بند توسیع پسندانہ پروگرام کے تحت، ناخواندہ عربوں کو ان کے وطن سے نکالنے کے لیے ایک اچھی طرح سے ترتیب دی گئی حکمت عملی کے تحت، صیہونی کبوتز کی (بستیاں) مرحلہ وار طریقے سے پورے فلسطین میں برسوں کے دوران قائم کی گئیں- جو ایک آزاد ملک تھا، جس کی وجہ سے موجودہ بحران۔

مختلف خبروں کے ذریعے بہت سے لوگوں کو جو کچھ د کھلایا جاتا ہے وہ 1948 کے بعد کی اسرائیل کی تاریخ ہے، اور اس جھوٹے پروپیگنڈے کے غلط استعمال کرنے والے یہ سمجھنے میں ناکام رہے کہ سابقہ استعماری طاقتیں اب بھی اسرائیل میں اپنی نوآبادیاتی میراث جاری رکھے ہوئے ہیں، اور یہی وجہ ہے کہ مسلمان عالمی سطح پر اس کے خلاف ہیں۔

(اسد مرزا سینئر صحافی اور سیاسی تجزیہ نگار ہیں، وہ بی بی سی اردو سروس اور خلیج ٹائمز دبئی سے وابستہ رہے ہیں۔)